Als je begint

Wat moet ik weten als ik bij YogaToday lessen wil volgen?

Je kunt flexibel zijn in je leskeuze, aantal en -tijdstip. Of je komt op vaste momenten voor meer ‘weekritme’. Je kunt daarvoor een abonnement of 10-lessenkaart nemen of losse lessen volgen. Het hele jaar is er les met uitzondering van de officiële feestdagen. In de schoolvakanties is er een vakantierooster. En circa 1 week sluiting rond kerst- en nieuwjaar. Bij mooi weer geven we ook lessen Buiten Yoga. Aan alle lessen kunnen beginners en gevorderden meedoen, tenzij anders aangegeven. Twijfel je welke les bij jou past, dan kan je altijd overleggen, bel 06 – 215 72 555. Proeflessen kan je zonder reserveren doen.

Wat moet ik weten als ik met yoga begin?

Welkom en geniet van yoga! Een reden om yoga te doen is dat je je goed gaat voelen. Yoga ontspant, geeft energie en je wordt er soepeler en sterker van. Het belangrijkste is dat je nooit iets doet wat niet goed voelt, dan is het meestal ook niet goed. Natuurlijk voel je spieren strekken en ervaar je soms forse inspanning bij kracht. Forceer je nooit zodat je geen blessures krijgt. Als je een waarschuwende pijn voelt, ga een stukje terug in je houding of stop. Ieder lichaam is anders gebouwd, heeft andere gewrichten of spieren die van nature soepel of stug zijn. Spiegel je niet aan yogaplaatjes of anderen in je les. Luister naar de intelligentie van jouw lichaam en geniet van je beoefening. Yoga is geen competitie; niet met een ander en zeker niet met jezelf.

IntroKaart SliderWaarom zijn er zoveel soorten yogastijlen bij jullie?

Iedereen heeft andere behoeften en is anders gebouwd. Yoga geeft in al haar vormen daar invulling aan. Daarom zijn er bij YogaToday vele yogastijlen. Van intensief tot ontspannend, van therapeutisch tot speels, van authentiek tot hedendaags. Zodat iedereen een passende les kan vinden om van yoga te genieten!

Welke les moet ik kiezen?

Welke les je kiest, is afhankelijk waarvoor je yoga wilt beoefenen. Je kunt altijd bellen met Isolde voor advies over je leskeuze: 06 – 215 72 555. Of aan de docenten bij YogaToday vragen. Soms moet je eerst wat lessen bij verschillende docenten proberen zodat je kunt ervaren welke yogavorm en docent bij je past. Je kunt twee proeflessen doen voor € 15,- of een proefmaand van € 50,- voor 10 lessen.

Moet ik me aanmelden voor een proefles? En daarna?

Je kunt gewoon naar de les komen. Je hoeft je niet op te geven. Kom bijtijds zodat je bij de docent je voor de proefles kunt aanmelden. Na je les kan je bepalen of je door wilt gaan. Als je niet verder gaat, reken je de proefles af. Ga je wel verder, dan kan je een 10-lessenkaart aanschaffen of vul je een  inschrijfformulier in voor een abonnement, dan kan je in diezelfde week nog de les(sen) volgen. De weken voor abonnementen lopen van maandag tot en met zondag.

Waarom is het basisabonnement 1- 2 keer per week?

Op deze wijze proberen wij mensen nog meer uit te nodigen hun yoga te beoefenen. We geloven dat yoga kan helpen de aarde en haar bewoners meer in balans te brengen en te houden. Wij geloven dat via onze leerlingen we daar een bijdrage aan kunnen leveren omdat we geloven dat ze door yoga meer vanuit hun hart leren leven en geven. Enne, als 1x yoga per week je al lukt, is dat al heel wat!
Het is een misvatting dat je voor twee lessen betaald. Je betaald voor één les, de 2e bieden we gratis. Kijk maar eens bij een andere kwaliteits-yogaschool wat je voor een les betaald 😉

Hoe laat moet ik er zijn, hoe bereid ik me voor en wat trek ik aan?

De zalen en (buiten)deuren gaan 15 minuten voor de les start open. Bij de Pranazaal, als iemand in de winkel is, kan je eerder terecht. Als er lessen gaande zijn, wees dan zo stil mogelijk voor de leerlingen die van hun les aan het genieten zijn. Uiterlijk 5 minuten voor de les start wordt je in de zaal verwacht. Zodat de les op tijd en ongestoord kan starten.
Doe makkelijk zittende kleding aan, neem een handdoek voor op de mat en neem een flesje water mee.
Voor de yogales is het advies om vanaf 2 uur van te voren niet of alleen een lichte maaltijd te eten. Voor de Mindfulnesscursus kun je ook het beste alleen een lichte maaltijd nuttigen. Neem wat warms mee (dekentje, vest). Drink altijd na de les voldoende water of thee om je nieren te ontlasten.

Hoe zit het als een les vol is?

Er kan altijd plek gemaakt worden in de zaal. Er is ruimte genoeg en er zijn voldoende matten. Met onderling wat passen en meten lukt dat altijd. Soms kan het dan zijn dat er dan niet voldoende props zijn. De docent zal dan oefeningen waar nodig aanpassen. Als een les stelselmatig druk bezocht is, betekent dat er een extra les bij moet komen. Wij zullen er dan alles aan doen om dat in te passen. Tot nu toe is er altijd voldoende plek en is de zaal niet ‘overvol’. Het aantal leerlingen dat een les bezoekt is gemiddeld 10-16 leerlingen. Begin van een seizoen kunnen de lessen wat vol zijn, dat lost zich meestal vanzelf op.

Moet ik een yogamat meenemen?

Een eigen mat is aanbevolen uit oogpunt van hygiëne. Zeker als je graag op blote voeten werkt. Matten zijn aanwezig, evenals andere props om bij je yogabeoefening te gebruiken. Deze worden zo goed mogelijk schoon gehouden. Uit oogpunt van hygiëne is gebruik van een handdoek en/of sokken op de matten aanbevolen. Bij bepaalde oefeningen en lessen is het belangrijk voldoende grip op de ondergrond te hebben. Dit ter voorkoming van blessures. Blote voeten of goed zittende antislip (yoga)sokken zijn dan beter. Als je op blote voeten wilt werken, moet je de mat na de les goed schoonmaken. Materiaal daarvoor is in de zaal aanwezig.

Ik ben niet lenig. Kan ik wel yoga doen?

Bij yoga breng je je lichaam in beweging, zodat alles beter gaat stromen en je je daardoor beter voelt. Iedereen kan yoga doen. Leniger worden, is een bijeffect van yoga.

Wat zijn de voordelen van yoga?

Yoga biedt voordelen zoals: Vermindering van stress – Vergroting (lichaams-)bewustzijn – Verbeteren van houding en flexibiliteit – Opbouw van kracht, versterken van spieren – Brengt het lichaam in vorm – Verbeteren van balans – Herstel van blessures – Verlichten van aandoeningen en klachten – Het versnellen van je metabolisme – Innerlijke rust – Leven in het hier en nu – Verhogen van energie en passie – Jezelf openstellen voor verandering, fysiek en geestelijk – Meer van het leven genieten.

Mijn denken is altijd druk. Is yoga, mediatie, mindfulness wel iets voor mij?

Bij je beoefening gaat het niet om je gedachten te stoppen  maar meer om bewust te worden hoe de geest werkt. Je wordt bewust hoe je mind is in het moment.  Zonder je daar tegen te verzetten als je mind onrustig is. Of jezelf daarover te veroordelen. Je zult merken dat je gedachten op een gegeven moment vanzelf rustiger worden.

Is yoga een religie?

Nee, yoga is geen religie. Yoga is meer een filosofie. Geschriften over yoga gaan over spirituele groei en meesterschap van het fysieke en mentale lichaam.

Is yoga wel van deze tijd?

Yoga nog steeds springlevend en tot de dag van vandaag in ontwikkeling.Yoga is voldoende flexibel gebleken om mee te gaan met de tijd. Er komen steeds meer specialisaties bij zodat er voor iedereen wel een passende vorm van yogabeoefening is te vinden. Steeds meer mensen ontdekken yoga en passen dit in hun leven in. Omdat ze zich er goed bij voelen en er plezier in hebben.
De wetenschap krijgt ook steeds meer interesse in de resultaten van yoga. Ook huisartsen, psychologen, fysiotherapeuten verwijzen cliënten naar yoga. Bedrijven vergoeden inmiddels vaak al lessen voor hun werknemers. Zorgverzekeraars (veel) vergoeden Zwangerschapsyoga. Yoga is juist van deze tijd!

Mindfulness komt uit het Boeddhisme. Op wat voor een manier past dat dan in deze westerse maatschappij?

Mindfulness is gebaseerd op de inzichten van Boeddha 2500 jaar geleden en is te zien als een techniek om met een onrustige geest te leren omgaan. De opzet van de Cursus en lessen Mindfulness Yoga zijn helemaal toegespitst op de Westerse samenleving. Je zult merken dat het om eenvoudige en toegankelijke oefeningen gaat die makkelijk toepasbaar zijn en goed zijn te integreren in het dagelijks leven.

 

 

Reacties zijn gesloten.