Starten

Als je wilt beginnen met yoga, kan je hieronder alle informatie lezen hoe het bij YogaToday werkt.

Als je wilt beginnen

Hoe het globaal werkt bij YogaToday

Je kunt alle dagen van de week  komen, je bent flexibel in je leskeuze. Je kunt een abonnement, lessenkaart nemen. Beginners en gevorderden kunnen ieder op hun eigen niveau aan de meeste lessen meedoen.

Je eerste lessen doen

  • Je kunt gewoon instromen in alle lessen. Docenten houden rekening met verschillen in ervaring.
  • Je kunt 2 proeflessen doen voor € 17,50 of je neemt een Introductiemaand  €  60 voor 10 lessen  in een maand (eenmalig verkrijgbaar). In de maanden juni t/m augustus hebben we ook voordelig onbeperkt Zomeryoga
  • Meld je aan voor een proefles door via ons lesrooster je les te boeken en alle stappen van ‘Momo’ te volgen. Bel anders gerust 06 215 72 555 of stuur ons een e-mail
  • Kom een kwartier – 10 minuten tevoren.
  • Trek makkelijk zittende kleding aan en neem altijd wat warms (dekentje, vest) mee voor tijdens de eindontspanning van de lessen. Alle benodigde lesmaterialen zijn aanwezig in de zalen.

Waar de lessen zijn

  • Pranazaal is op de Achtergracht 16A, 1381 BN Weesp
  • Lotuszaal is in de Sleutelsteeg 11, 1381 CJ Weesp
  • Sint Laurentiuskerk dit najaar verhuizen we naar de Sint Laurentiuskerk met de meeste lessen. Blomstraat 36, 1382 AE Weesp

De zaal- en buitendeuren gaan 15 minuten tevoren open. Uiterlijk 5 minuten voor de les start wordt je in de zaal verwacht. Zodat de les ongestoord kan starten en we de buitendeur kunnen sluiten.

Wanneer de lessen zijn

We zijn 7 dagen per week open met een vast lesrooster. Heel soms zijn er actuele veranderingen, die staan altijd bij het lesrooster vermeld. Check dit altijd voor je naar les gaat. Er is het hele jaar les behalve op officiële feestdagen. In schoolvakanties is er soms een vakantierooster en circa 1 week sluiting met kerst. Zomers zijn er ook buitenlessen.

Keuze in yogastijlen en andere lessen

Iedereen heeft andere behoeften. Yoga geeft in al haar vormen daar invulling aan. Daarom zijn er bij YogaToday vele yogastijlen. Van intensief tot ontspannend, van therapeutisch tot speels, van authentiek tot hedendaags. Zodat iedereen een passende les kan vinden om van yoga te genieten. Bekijk hier informatie over alle lesvormen voor je eerste oriëntatie. Je kunt ons ook altijd bellen: 06 – 215 72 555. We adviseren je met veel plezier. Bel ons gerust.

Verschillende lessenkaarten of abonnementen

Je kunt een abonnement of lessenkaart nemen. Op onze pagina Tarieven kan je kijken welke vorm bij jou het beste past. Je kunt je via die pagina ook inschrijven. Of als je een les boekt en nog geen account op onze website hebt kom je vanzelf bij alle keuzemogelijkheden uit.

Dit moet je wel weten

Kom op tijd

Circa 15 minuten voor les-aanvang gaat de buitendeur en zaal open voor je. We vragen je uiterlijk 5 minuten voor aanvang in de zaal te zijn. Dan sluiten we de deuren zodat lessen ongestoord kunnen starten. Fietsen kunnen voor de deur staan en voor auto’s is in de straten rondom is meestal plek.
Beide locaties zijn 5-7 minuten lopen vanaf het treinstation. Er is ook een busverbinding naar locatie Achtergracht, alleen met lopen ben je sneller. De trein naar Amsterdam Muiderpoort is 12 minuten en Centraal 15 minuten.
Onze studio op de Achtergracht zit op de begane grond. De Studio’s in de Laurentiuskerk zijn alleen via een trap bereikbaar.

Lessen vol?

In het begin van een seizoen zijn lessen vaak voller, tot iedereen z’n plekje heeft gevonden. Tot nu toe is er altijd plek. Gemiddeld zijn er 10-16 leerlingen. De ene leerling vind een grote groep heerlijk en de ander houdt het graag klein. Ervaar wat jij je het prettigst vindt. Is een les stelselmatig druk, zullen er alles aan doen een soortgelijke les in het rooster te passen. Binnenkort gaan we experimenteren met een online reserveersysteem om overvolle lessen te voorkomen.

Lesrooster: wel of geen les?

Aanpassingen in het rooster kunnen plaatsvinden. Meestal bij een nieuw seizoen of als er workshops zijn. In geval van ziekte/vakantie/etc. van een docent, wordt vervanging geregeld of vervalt de les als vervanging niet gelukt is.

Zwanger, blessure, bepaalde klachten?

Vertel dit altijd je docent zodat deze rekening met je kan houden. Voor yoga en zwangerschap lees ook deze PDF  Yoga en Zwanger

Aerial Yogalessen

DRAAG ajb een T-shirt met mouwtjes ivm hygiëne van de doeken. Lessen kunnen soms vol zijn, je kan  HIER reserveren om zeker te zijn van plek.

Yin Yogalessen

Raden we af als je last hebt van osteoporose of hypermobiele gewrichten hebt.

Vinyasa Flow Yoga

Circa een half jaar ervaring met yoga een goede fysieke conditie is aangeraden. Twijfel je? Probeer het eens uit.

Mixed, Level 2?

Naar mate leerlingen vorderen, veranderen de lesbehoeften. Vandaar dat sommige lessen Level 2 zijn: yogi’s die langer bezig zijn en meer uitdaging en/of verdieping willen. Twijfel je? Overleg of probeer het uit!

De algemene voorwaarden

Altijd wel goed om even te lezen. Je vind ze hier.

Heb je vragen, suggesties, wil je iets kwijt? Laat het graag weten HIER.

Nog andere vragen?

Als je vragen hebt, staat misschien je antwoord hieronder. Dit zijn vragen die we wel eens krijgen. Staat je antwoord er niet bij, kan je altijd een e-mail sturen of bel ons op nummer 06 – 215 72 555.

Wel of geen yogamat meenemen

Een eigen mat is aanbevolen qua hygiëne. Zeker als je graag op blote voeten werkt. Matten zijn  aanwezig, evenals andere props. Deze worden zo goed mogelijk schoon gehouden. Je kunt een handdoek op de mat gebruiken. Bij bepaalde oefeningen is het belangrijk voldoende grip op de ondergrond te hebben. Blote voeten of goed zittende antislip (yoga)sokken zijn dan beter. Als je zonder handdoek werkt, maak dan na de les de mat  goed schoon. Materiaal daarvoor is in de zaal.

Als lessen regelmatig vol zijn

Er kan altijd plek gemaakt worden. Er is ruimte en materiaal genoeg. Onderling ruimte verdelen is al een mooie oefening op zich. Soms zijn er niet voldoende props props, je docent zal waar nodig oefeningen aanpassen. Is een les stelselmatig druk, betekent dat er een extra les bij moet. Wij doen er dan alles aan om dat in te roosteren. Het aantal leerlingen dat een les bezoekt is gemiddeld 8-16 leerlingen. Begin van een seizoen kunnen de lessen wat vol zijn, dat lost zich meestal vanzelf op. Blijven lessen vol, dan zetten we een online reserveersysteem in.

Als yoga doen nieuw voor je is

Yoga is geen competitie met anderen en zeker niet met jezelf. Spiegel je dus niet aan yogaplaatjes of iemand anders. Onze docenten begeleiden je graag hoe je voor jouw lichaam oefeningen veilig kunt doen. Het belangrijkste is, dat je nooit iets doet wat niet goed voelt. Natuurlijk voel je je spieren strekken en voel je soms forse inspanning bij kracht. Maar forceer je nooit zodat je geen blessures krijgt. Als je pijn voelt, ga een stukje terug in je houding of stop. Luister naar de intelligentie van jouw lichaam en geniet van je yoga.
Eet niet of  iets lichts vanaf 2 uur vóór je les. Drink na de les voldoende water of thee om je nieren te ontlasten.

Je hoeft niet lenig te zijn voor yoga

Bij yoga breng je je lichaam in beweging, zodat alles beter ‘gaat stromen’. Bij iedereen is altijd een bepaalde manier van bewegen mogelijk. Je docent begeleid je hierin. Het doel is niet lenig worden, maar dat kan een bijeffect zijn.

Voordelen van yoga

Yoga biedt voordelen zoals: Vermindering van stress – Vergroting (lichaams-)bewustzijn – Verbeteren van houding en flexibiliteit – Opbouw van kracht, versterken van spieren – Brengt het lichaam in vorm – Verbeteren van balans – Herstel van blessures – Verlichten van aandoeningen en klachten – Het versnellen van je metabolisme – Innerlijke rust – Leven in het hier en nu – Verhogen van energie en passie – Jezelf openstellen voor verandering, fysiek en geestelijk – Meer van het leven genieten.

Als je denken druk is

De oefeningen gaan niet om je gedachten te stoppen, maar meer om bewust te worden hoe de geest werkt. Het is dus helemaal niet erg als je tijdens de les je hoofd onrustig is. In de lessen wordt je steeds meer bewust hoe je mind is in het moment zelf.  Zonder te veroordelen wat zich daar allemaal afspeelt. Je zult merken dat je gedachten op een gegeven moment vanzelf rustiger worden als ze er mogen zijn.

Yoga is geen religie

Yoga is meer een filosofie. Geschriften over yoga gaan over spirituele groei en meesterschap van het fysieke en mentale lichaam.

Yoga is van deze tijd

Yoga springlevend en tot op de dag van vandaag in ontwikkeling. Yoga is voldoende flexibel gebleken om mee te gaan met de tijd. Er komen ook steeds meer specialisaties en dat is mooi, want  voor iedereen is er zo een passende vorm. Steeds meer mensen ontdekken yoga en passen dit in hun leven in.  Ze voelen zich er goed bij  en hebben er plezier in. De wetenschap krijgt ook steeds meer interesse in de resultaten van yoga. Ook huisartsen, psychologen, fysiotherapeuten verwijzen hun cliënten vaker naar yoga. Bedrijven vergoeden ook lessen voor hun werknemers. Zorgverzekeraars (veel) vergoeden erkende zwangerschapsyoga en -Mindfulness Trainingen. Yoga is juist van deze tijd!

Mindfulness komt uit het Boeddhisme en past zeker in deze westerse maatschappij

Mindfulness is gebaseerd op de inzichten van Boeddha 2500 jaar geleden en is te zien als een techniek om met een onrustige geest te leren omgaan. De opzet van onze cursus en lessen Mindfulness Yoga zijn helemaal toegespitst op de Westerse samenleving. Je zult merken dat het om eenvoudige en toegankelijke oefeningen gaat die makkelijk toepasbaar zijn en goed zijn te integreren in het dagelijks leven.