Mag ik met muziek mediteren? Ik hoor daar verschillende dingen over.

Mag ik met muziek mediteren? Ik hoor daar verschillende dingen over.

Muziek geeft sfeer, en door die sfeer ontstaat er een ruis tussen jou en je pure ervaring. Alsof er een gordijn tussen jou en je ervaring zit.

Bij veel mensen helpt muziek in het begin om meer rust en stilte te vinden. En dat is prima. Je kan proberen dit af te bouwen zodat je niet afhankelijk van muziek wordt om stilte te ervaren.

Durf te vragen!
Zo heet de rubriek in het Tijdschrift Yoga International waarin docent Isolde Zandee in het blad regelmatig vragen beantwoord die lezers aan het blad stellen over yoga en meditatie. Een hele opgave om in 50 woorden dit te doen over onderwerpen waar je soms  een heel boek over kunt schrijven.  

Waarom ben ik ’s ochtend zoveel stijver dan ’s avonds?

Tijdens lange periodes van inactiviteit, zoals slapen, gebeurd er van alles in je. Zo stagneert er aanmaak van gewrichtssmeerolie, synovia, waardoor de gewrichten niet meer soepel over elkaar kunnen glijden. Door je gewrichten te bewegen, start de aanmaak weer.

Bindweefsel (fascia) dat onder meer onze spieren omhult wordt stroperig en plakkerig. Spieren die vlak over elkaar en langs elkaar heen zitten, worden als ware aan elkaar geplakt door een stroperige massa. Rekken en strekken laat fascia ‘smelten’ waardoor alles weer soepel langs elkaar kan glijden. Daarom is er die natuurlijke impuls van uitrekken na inactiviteit. Aanrader: Kijk op Youtube The fuzz speech van dr Gill Hedley over fascia en bewegen.

Ik hoor regelmatig dat je je knieën niet mag strekken bij Uttanasana, (staande vooroverbuiging) en bij een andere leraar juist wel. Hoe zit dat nou?

Het is allebei waar en niet-waar. Knieën buigen kan meer bescherming aan de onderrug geven. Maar ook wat je met je vooroverbuiging wilt aanraken, ‘lokaal of totaal’. Experimenteer eens met wat buigen en strekken, gewichtsverplaatsing over je voeten. Waar voel je strekking? Lokaal alleen je achillis, kuit, knieholte, hamstrings, bilspieren, rug? Als je gaat strekken, probeer dit gelijkmatig te verdelen over alle weefsel, zodat alles over de hele lengte in beweging komt. Dan gaat het niet om een stukje, maar om het geheel.

Ik word vaak snel benauwd bij pranayama oefeningen (ademhaling). Kan ik daar iets aan doen?

De ene keer gaat een pranayama makkelijker dan de andere keer. Door niet te veel je best te doen, reageert je adem meer ontspannen. Dat voelt vaak al beter. Voel goed wat je aan kunt. Als het om tellen van de ademhalingen gaat, kun je altijd minder tellen dan de leraar aan geeft bijvoorbeeld. Of je neemt pauzes door je adem tussentijds even vrij te laten.

 

YogaToday
info@yogatoday.nl