Ujjayi Pranayama – Isolde

5 minuten – De ujjayi ademhaling helpt je te aarden en geeft concentratie en focus in je practice. De techniek geeft een krachtige en verwarmende werking: je voelt je ontspannen en vastberaden. Mediteren op een milde Ujjai of voorafgaand aan je meditatie kalmeert je geest. Of om tijdens een wandeling helpt het  je aandacht in het hier en nu te houden. Ujjai betekent overwinnaar: je ademt overwint het denken. Door het geluid ook Ocean Breath genoemd.

Begin je net met pranayama? Let hier dan op:

  • Een goed moment voor pranayam is voorafgaand aan je meditatie of savasana.
  • Aanbevolen is je een tijdje (1 maand minimaal) bij 1 pranayama te houden, om deze zo goed te leren en in potentiële volheid te ervaren.
  • Haal altijd door je neus adem, tenzij je docent dit anders aangeeft, zoals bij deze ujjayi.
  • Beoefen pranayama alleen zolang het comfortabel voelt; bouw het rustig op. Duizelig of hoofdpijn? Stop direct en kom rustig op adem. Jeuk, tintelingen of een licht gevoel in je hoofd: niet forceren! Even pauzeren door je natuurlijke adem te hervinden, dan kan je weer mild de pranayama hervatten.
  • Wanneer je gehaast en onbewust pranayama’s oefent, kun je je lichaam juist negatief beïnvloeden. Je werkt met je energie!